top of page

Innhøsting 2; granskuddsirup!

Høres rart ut - smaker deilig!

Granskuddsirup er perfekt til pannekaker, is og andre desserter. Jeg elsker lønnesirup på pannekakene, men nå har jeg fått en ny favoritt.

Sirupen er også perfekt tilbehør til viltretter, spekemat, og til ost.

Jeg har lest om granskuddsirup mange ganger, og i sommer husket jeg endelig på det da jeg var ute og gikk tur. Jeg plukket en bolle full på ti minutter. Det ble det om lag en halv liter sirup av. Så dette er kjapp innhøsting!

Da jeg kom tilbake til hytta etter min granskuddplukketur overhørte jeg ektemannens lattermilde spørsmål mens jeg puttet granskuddene i en kjele, og helte over vann nok til at det dekket skuddene. Så lot jeg det hele koke på lav varme i 20 minutter.

Nevnte ektemann ga opp å spørre mer, og kommenterte i stedet av det luktet skog i hele hytta - veldig godt faktisk!

Så silte jeg av granskuddene, slik at jeg kun hadde igjen det lysegrønne vannet. Deretter helte jeg i sukker. Det trengs om lag 2/3 så mye sukker som granskuddavkok. (Det vil si at dersom du har 9 dl grønn væske i kjelen, så trenger du 6 dl sukker).

Deretter satte jeg det hele over svak varme igjen, og lot det koke inn i en halv time. Da skjedde to morsomme ting: 1. Ungene kom stormende og lurte på hva jeg lagde, for nå luktet det virkelig søtt og godt!

2. Ungene lurte på om jeg lagde en skummel heksebrygg, for væsken i kjelen forandret seg fra lysegrønn til rosa til rød.

Joda, kanskje det var heksebrygg. Sirupen var i alle fall tryllet ferdig på en drøy time.

Dermed var det bare å steke pannekaker!

Oppskrift på passe grove pannekaker:

4 egg

3 dl sammat hvete (fin eller grov)

3 dl fin hvetemel

1 dl lettkokte havregryn

1 l melk

1/2 ts salt

ca 4 ss smeltet margarin eller smør

Rør alt sammen, la det svelle et kvarter før steking.

Vi spiste pannekaker med bare sirup, pannekaker med med sirup og blåbær, og pannekaker med rømme og sirup. Nydelig i alle varianter! (Nevnte ektemann sluttet å le og smilte i stedet tilfreds).

Jeg tror ikke det er mulig å få noe til å smake mer av skog og hei enn blåbær med granskuddsirup over! Jeg har lagret rikelig av begge deler og gleder meg allerede til å gjenoppleve sommeren rundt bordet inne, når snøen har lagt seg over skogen ute...

Utgangspunktet for sirupen er granskudd, som finnes i massevis overalt (nesten). Enklere innhøsting er det vanskelig å tenke seg...

Underveis i kokingen forandrer sirupen seg fra lysegrønn til rød, fascinerende (i hvert fall for de med et barnlig sinn).

Voila! Deilig granskuddsirup! Produsert til fjells med minimal anstrengelse.

Følg
Paulines
Påfunn
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
Tidligere innlegg:
bottom of page