top of page

Værsågod - verdens beste is!

Jada, jeg skryter litt nå. Men bare prøv, så skjønner du hva jeg mener!

Jeg er glad i å lage mat, men mest av alt er jeg glad i dessert, og da særlig is!

(Jeg har kun en kjøleskapmagnet):

Så denne oppskriften er brukt utallige ganger. Hver gang ender det med at noen stønner av velvære. Det unner jeg jo flere å gjøre, så herved deles den. Perfekt etter middagen, eller som kveldskos.

Ingredienser:

2,5 dl helmelk (kan også bruke lettmelk)

4,5 dl kremfløte

100 g sukker

2 egg

(Evt. 1 dl mørk sjokolade i hakkede biter).

Slik gjør du:

Hel melk, fløte og kaffebønner i en kjele og gi det et oppkok. Sett kjelen til siden for avkjøling. I mens visper du egg og sukker hvitt. Deretter siler du av kaffebønnene. Så heller du melk- og fløteblandingen forsiktig opp i sukker- og eggblandingen og rører alt raskt sammen.

Når blandingen er helt avkjølt setter du den i kjøleskapet natten over. Neste dag blander du eventuelt inn sjokoladebitene. Så kan du helle røra i ismaskinen og følge instruksene på den.

Hvis du ikke har ismaskin heller du røra i en bolle og visper med stavmikser eller kjøkkenmaskin til det blir en krem. Deretter rører du evt. inn sjokoladebiter, og setter kremen i fryseren. På den måten blir det også deilig is, men ikke så luftig som når du bruker ismaskin.

Dersom du vil ha en enda kraftigere iskrem kan du bytte ut de to eggene med 4 eggeplommer. Men jeg må advare om at iskremen da blir veldig mektig. Faktisk har jeg sett, og prøvd, oppskrifter med opp til 7 eggeplommer til samme mengde iskrem. Men selv for en dessertmons som meg blir det for kraftig. Men det er en smaksak, prøv ut selv.

Grunnoppskrift på is

Dessverre er ikke kaffeis veldig barnevennlig. Dersom husholdningen teller folk som ikke liker kaffe kan du lage en ekstra posjon is uten kaffebønner.

Grunnoppskrift på is:

2,5 dl helmelk (eller lettmelk)

4,5 dl kremfløte

100 g sukker

2 egg

1 ts vaniljeessens

Smakstilsetning etter ønske. For eksempel 1/2 dl daim-biter og 1/2 dl bringebær.

Framgangsmåten er den samme. Melk og fløte må varmes opp, du bare dropper å ta i kaffebønner. Hell i vaniljeessensen og smakstilsetningen når du rører alt sammen.

Prøv du det du liker best!

Jeg skal følge opp senere i høst med flere smakstilsetninger, og en egen juleis når den tid kommer.

Gi meg gjerne tilbakemelding og tips hvis du finner andre gode smaker (på FB-siden eller "Om Bloggen"-siden).

ØNSKER ALLE EN GOD OG NYTELSESRIK HELG!

Følg
Paulines
Påfunn
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
Tidligere innlegg:
bottom of page