top of page

Ikke svartmal rosa

La gutta ha det gøy med farger, alle farger!

For noen dager siden ryddet min fire år gamle sønn i fargeblyantene sine. Han plukket resolutt ut alle de rosa. De ga han høytidelig til storesøsteren sin, for, som han sa; - gutter liker ikke rosa.

Jeg prøvde å argumentere med ham, og sa at gutter kan da gjerne bruke rosa, både på klær og på tegninger. Jeg fant fram flotte dinosaurer med ryggplater i rødt, grønt, oransje, OG rosa, som han nylig hadde tegnet.

- Ja, men det var da. Jeg kan ikke bruke rosa lenger nå. Store gutter gjør ikke det, insisterte han.

Mas bringer ikke verden videre. Så jeg bestemte meg for å la det ligge, og heller lure temaet fram igjen ved en senere anledning.

Sjansen bød seg raskt. Få dager senere ble han litt syk, og måtte være hjemme fra barnehagen. Som den tegneglade gutten han er kom raskt blanke ark og fargestifter på plass i sofaen. Han satte i gang med favorittemaene; monstre, tusenbein og dinosaurer.

Likevel var ikke alt helt som det skulle. Ganske snart ropte han på meg.

- Mamma, tror du jeg kan låne tilbake de rosa fargeblyantene? Jeg har egentlig lyst til å bruke alle farger.

- Yes! Klart du kan! Alle farger i verden, gutten min!

På et blunk fant jeg lyserosa, mørkerosa, cerise, ferskenrosa, og slang på en fiolett. Gutten storkoste seg, og snart var sofaen overfylt av de herligeste dinosaurer.

Så hvor hadde han fått det i fra, at ikke alle farger er like bra?

Han hadde selvfølgelig blitt det forklart av de eldre gutta i barnehagen. Men hvor hadde de det fra?`

Fra voksne, selvfølgelig. Rosa er en utskjelt farge!

Men fargen i seg selv kan ikke noe for at unge kvinner med dukkeidealer foretrekker å dekorere med rosa på bloggene sine. Den kan heller ikke noe for at Barbie har en overvekt av rosa i garderoben sin.

Dinosaurene var her leeenge før Barbie, og det kan da godt hende at de hadde rosa ryggplater.

Rosa kan sørge for et friskt og morsomt innslag både i tegninger, klær og interiør. Hvis man har et åpent og uredd sinn. Beige og sjokoladebrunt er elegant til det kjedsommelige. Men med rosa finish er det elegant, og sprekt. En skjorte med grønne ruter blir perfekt med et rosa innslag.

Barn merker raskt voksnes holdninger, enten det er til det ene eller det andre, så også med farger. Rosa blir avspist som en litt barnslig og sukkersøt farge som man raskest mulig må bli ferdig med. Hvorfor det?

Noen forkarer det med at de blir så lei rosa fordi småjenter "alltid" vil ha rosa. Men det gjelder ikke alle småjenter, og det gjelder kun for en kort periode. På akkurat samme måte har svært mange gutter et nært forhold til mørkeblått. Jeg vokste opp med en bror som ikke kunne gå i annet enn mørkeblått i årevis. Men han ble aldri møtt med at "den fargen burde du vokse av deg".

Ingen sier, eller i det hele tatt antyder, at blå er en guttefarge, så den må ikke jenter bruke. Blått er alltid "riktig".

Den negative holdningen til rosa finnes heldigvis ikke overalt. Men den dukker, bevisst eller ubevisst, opp overraskende mange steder.

En gang skulle min datter, da syv år, ha med kartong på skolen til et prosjekt. Hun kunne selv velge farge. Vi gikk til en bokhandel, og hun spurte etter rosa kartong. Mannen bak disken svarte ikke høflig ”ja”. I stedet satte han i gang en lang tirade om hvor kjedelig han syntes det var at alle små jenter ville ha rosa, hvorfor kunne hun ikke velge noe annet, grønt er da fint…

Min datter ble veldig overrasket, og lei seg. Jeg avbrøt ham, og ba ham finne rosa kartong!

Den neste kunden var en gutt fra klassen som var ute i samme ærend. Han ba om blå kartong. Det fikk han med en gang, uten å bli skjelt ut fordi ”alle gutter velger blått”.

Voksne har ikke problemer med rødt eller med hvitt. Men hvis man blander de to fargene sammen så sniker det seg fram nedsettende holdninger og kommentarer. Det plukker små mennesker fort opp!

Alle har sine preferanser. Det er naturlig å ha yndlingsfarger, og farger man ikke liker så godt. Det er greit. Men ikke rakk ned på noe selv om du ikke liker det selv.

La alle unger bruke alle farger, slutt å svartmal rosa!

Liten gutt tegner rosa dinosaur. Bildet er manipulert, jeg ser ikke så rosa :)

Følg
Paulines
Påfunn
  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
Tidligere innlegg:
bottom of page